Emmi Aihos, yksi ensimmäisistä Mun Keuruun brändäreistä, kertoo tarinansa, kuinka hänestä on tullut sosiaalisen median osaaja.

Kirjoittaja: Emmi Aihos

Jos nyt istuisin vanhan kotimme sohvalla vuonna 2017 ja voisin katsoa tulevaisuuteen ja tähän päivään, en ikinä uskoisi että asuisin omakotitalossa järvenrannalla, suunnittelisin omia häitäni, ylläpitäisin yli 20 000 seuraajan Instagram-tiliä ja tekisin sosiaalista mediaa työkseni.

Sosiaalinen media muuttui harrastuksesta kokopäivätyöksi oikeastaan ihan huomaamatta. Aloitin valokuvausharrastukseni paremman tekemisen puutteessa vuonna 2017. Kun ystäväni ja perheeni olivat saaneet katsella kyllästymiseen asti valokuviani, ajattelin, että olisiko kuvia mahdollista jakaa jonnekin sellaiseen paikkaan mistä löytäisin muita saman henkisiä ihmisiä? Silloin löysin Instagramin.

Ensimmäiset otokseni ovat niin huonolaatuisia, että harvoin haluan selata feediäni Instagramissa taaksepäin. Olen kuitenkin halunnut säilyttää otokset Instagramissa niiden huonojen päivien varalle, kun taivas kaatuu niskaan ja luotto omiin valokuvaustaitoihin on nollassa. Eihän valokuvaaja voi koskaan olla tarpeeksi tyytyväinen omiin töihinsä? Valokuvaaja -sana hymyilyttää vieläkin, olenko todella valokuvaaja? Asiakkaani ovat kuitenkin ilmeisen tyytyväisiä valokuvaustaitoihini. En kai muuten tekisi aktiivisesti tuotekuvauksia Suomen suurimmille sisustusalan yrityksille?

Vuonna 2017 minulla oli Instagramissa 500 seuraajaa ja olin täysin hukassa oman @emskipihla -tilini kanssa. Käytin kovasti aikaa ja vaivaa kasvattaakseni tiliäni ja saadakseni uusia seuraajia. Kokeilin aivan kaikkea, tuloksetta. Olisin silloin kaivannut samanlaista Instagram-asiantuntijaa mikä minä olen nyt, opastamaan minua tilini kanssa. Olen kuitenkin ihminen, joka ei luovuta ennen päämäärään pääsyä. Vuonna 2018 päätinkin alkaa itsenäisesti opiskelemaan, kuinka Instagramissa voi oikeasti menestyä. Yhtäkkiä Instagram-tilini lähti nousuun ja vuoden 2018 lopussa minulla oli 8700 seuraajaa. Nousu tapahtui todella nopeasti, kun tajusin mitä minun pitää tehdä saadakseni näkyvyyttä somessa. Nyt muutama vuosi jälkeen päin minulla on yli 20 000 seuraajaa, työllistän itseni @emskipihla -tililläni sekä Instagram-asiantuntijana yrityksien parissa kokopäiväisesti.

Seuraan sosiaalisen median trendejä ja pysyn aallonharjalla Instagram-tilini vuoksi. Tiedän, millainen sisältö somessa iskee ihmisiin ja miten näkyvyyttä on mahdollista saada. Tämän vuoksi halusin alkaa auttamaan yrityksiä heidän somekanaviensa kanssa. Kuka olisi parempi nostamaan yrityksen somekanavat lentoon, kuin sellainen, joka nosti oman somekanavansa lentoon ja teki siitä työn itselleen?

Eihän sosiaalinen media ole oikea työ?

Törmään monesti varsinkin vanhempien ihmisten keskuudessa väittämään: ”Sosiaalinen media ei ole oikea työ”. Eikös oikea työ ole sellainen, josta saa rahallisen korvauksen, elätät sillä itsesi ja teet sitä täyspäiväisesti? Itse aloitan työpäiväni klo 9 ja lopetan klo 21 illalla. Yrittäjällä ei ole työaikoja, vai miten se meni? Heh!

Mistä tuloni sitten oikein koostuvat? Suurin osa tuloistani on tähän asti koostunut kaupallisista yhteistyökampanjoista yritysten kanssa @emskipihla -tililläni. Yhden kampanjan luominen alkukartoituksesta toteutukseen voi kestää kahdesta päivästä viikkoon.

Tämän vuoden puolella olen laajentanut työnkuvaani ja tuotteistanut yrityksille suunnattuja sosiaalisen median asiantuntija-palveluitani. Palveluihini kuuluu sosiaalisen median ylläpito, jossa yrityksen on mahdollista ulkoistaa somekanaviensa ylläpito joko osittain tai kokonaan. Henkilökohtainen somekonsultointi on tarkoitettu niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin, jotka kaipaavat kehitysideoita ja apua somekanaviensa kanssa, mutta haluavat pitää käytännön toteutuksen itsellään. Olen tehnyt yrityksille myös somesuunnitelmia, joihin sisältyy somemarkkinointistrategia ja sisältösuunnitelma, joiden avulla tavoitetaan tehokkaasti yrityksen kannalta keskeiset asiakasryhmät.

Tarjoan näiden palveluiden lisäksi ainutlaatuista Menesty Instagramissa -valmennusta, jonka avulla luodaan konkreettisesti vaihe vaiheelta menestyvä Instagram-tili. Valmennuksessa opetan mitä Instagramissa pitää oikeasti tehdä saadakseen näkyvyyttä ja uusia sitoutuneita seuraajia orgaanisesti. Niin ja teinhän mä muutaman oppaankin! Instagramin perusteet -oppaan ja Vaikuttajamarkkinoinnin oppaan. Huh, että kyllä tätä ihan työksi voi kutsua!

Olen aina haaveillut tekeväni sellaista työtä, josta oikeasti pidän. Mutta en olisi koskaan uskonut, että pääsen tekemään sellaista työtä, jota rakastan!

xoxo Emmi

Jaa juttu kavereille!

Takaisin tarinoihin